Bij Praktijk JIPP worden verschillende groepsbehandelingen aangeboden. Er zijn groepen voor kinderen, voor ouders en voor ouders met kinderen samen. Klik op de onderstaande behandelingen om er meer over te weten te komen. Bij interesse kun je hierover contact opnemen met je behandelaar of met het secretariaat.
Welke groepsbehandelingen worden er momenteel aangeboden?
Behandelgroep Uit je hoofd, in je lichaam
Soms voelt je hoofd als een wervelwind die maar niet kan stoppen; je hebt het gevoel dat je de hele tijd ‘aan’ staat. Uit je hoofd en in je lichaam komen helpt. Door lichaamsgerichte oefeningen leer je in deze groep hoe je meer rust en kracht in jezelf vindt.
De behandeling is geschikt voor basisschoolkinderen van 8-11 jaar met (ontwikkelings)trauma, autisme en/of ADHD, maar
ruimer voor iedereen die moeite heeft met voelen en in het hier en nu komen.
Lees hier meer over in de flyer
Behandelgroep Meiden met Autisme
Informatie volgt.
Behandelgroep Sociale Vaardigheden
Doel van de behandeling: Het is een groepsbehandeling voor kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar, waarbij ontwikkelingsproblematiek een rol speelt, waardoor er problemen zijn in de sociale vaardigheden. Thema’s waaraan gewerkt wordt: ik-ander-differentiatie, herkennen van en omgaan met eigen emoties, samenwerken en samenspelen, het omgaan met pesten en het leren aangeven van grenzen. Het leren communiceren, vragen stellen en complimenten geven is hierbij belangrijk. Doordat er in groepsverband gewerkt wordt, kunnen de kinderen het geleerde direct in de praktijk brengen en kunnen ze oefenen. De therapeuten creëren een veilige omgeving, waardoor oefenen veilig is en op het tempo van het kind kan. Het oefenen werkt positief op het generaliseren in andere situaties.
Voor wie? Kinderen van ongeveer 6 tot 12 jaar waarbij sociale problemen spelen als gevolg van ontwikkelingsproblematiek.
Werkwijze: De groepsbehandeling bestaat uit 9 sessies, met ieder een ander sociaalvaardigheidsthema. Tijdens de sessie krijgen de kinderen eerst uitleg en worden er gezamenlijk regels afgesproken voor het thema. Daarna wordt met kinderen uitgewerkt wat er nodig is om dit goed te doen. Vervolgens gaan de kinderen oefenen door middel van verschillende spellen en opdrachten. Tenslotte is er tijd voor vrij spel, waarbij het geleerde geoefend kan worden. Hierin observeren wij de interactie tussen de kinderen. De kinderen krijgen tips en zogenaamde “challenges” om goed met elkaar te leren omgaan tijdens het vrij spelen.
Samenstelling van trainingsgroep: De groep bestaat uit 4 tot 6 kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd en twee therapeuten.
Behandelgroep ACTief Opvoeden
Als ouder moet u behoorlijk flexibel zijn om de ontwikkeling van uw kind te stimuleren, maar dat lukt niet altijd. Dat merkt u vooral op momenten dat u reageert vanuit bezorgdheid, frustratie of onzekerheid op een manier die u helemaal niet wilt. Bijvoorbeeld wanneer u te beschermend, te boos, te dwingend of te verwennend reageert. Uw kind leert daardoor misschien niet wat u hem/haar wilt leren, of het gaat ten koste van de relatie met uw kind. Meestal lukt het ouders om met behulp van de psycho-educatie en de ouderbegeleiding de ontwikkeling van hun kind te begeleiden. Maar er zijn ook situaties waarin deze vormen van begeleiding ontoereikend zijn. Dan is de cursus ACTief opvoeden een goede aanvulling op het bestaande behandelaanbod.
Meer informatie vindt u in de flyer.
Behandelgroep Ouder-Kind Hechting
Hechting is een proces van interactie tussen een kind en één of meer van zijn opvoeders dat leidt tot een affectieve relatie. Als die niet goed verloopt, ontstaan hechtingsproblemen. Deze cursus helpt om dit hechtingsproces weer positief te bevorderen.
Meer informatie leest u in de flyer.
Communicatietraining
Doel van de training: Het accent ligt op het aanleren van communicatieve vaardigheden, waardoor iedere individuele deelnemer aan deze training effectiever leert communiceren. Daarnaast leren de (echt)paren hun onderlinge communicatie te verbeteren. De training richt zich primair op het aanleren van vaardigheden. Onderliggende problematiek/dynamiek binnen de partnerrelatie kan aandacht krijgen indien de situatie hierom vraagt. Wanneer dit nodig is of wanneer het paar dit wenst, zijn hiervoor binnen Praktijk JIPP andere mogelijkheden. Er wordt uitleg gegeven en geoefend in algemene communicatieve vaardigheden. De meeste oefeningen worden gedaan met de eigen partner.
Voor wie?: (Echt)paren die een duurzame relatie hebben en moeite hebben om op constructieve wijze met elkaar te communiceren. Onvoldoende communicatieve vaardigheden zijn hier een belangrijke oorzaak van. Om deze reden wordt deze training aanbevolen voor aanvang van een relatiebehandeling of in het begin van een relatiebehandeling. De communicatietraining kan worden gecombineerd met andere vormen van behandeling.
Werkwijze: Een training met veel structuur. Er wordt uitleg gegeven; vaardigheden worden getraind in oefeningen en rollenspelen; er wordt gewerkt met literatuur en huiswerkopdrachten. Van deelnemers wordt een actieve inbreng verwacht.
Samenstelling van trainingsgroep: Groepen van maximaal 4 paren en 2 systeemtherapeuten.
Ouderbijeenkomst Autisme
Probeer je eens een voorstelling te maken van wat het betekent voor je kind om een autismespectrumstoornis te hebben. Je kunt erover lezen en leren, gesprekken voeren, maar ervaren is een andere manier.
Op de Ouderbijeenkomst Autisme doorloop je via korte opdrachten de gevoelswereld van iemand met autisme. Elke opdracht probeert je een ervaring te laten opdoen, steeds gekoppeld aan voorbeelden uit de praktijk: Hoe is het bijvoorbeeld om geen overzicht te hebben? Wat betekent het om overprikkeld te raken? Deze belevingen verdiepen jouw inzicht en kennis over autisme en maken je bewust hoe het is om autisme te hebben. Dit allemaal met als doel om het inzicht en begrip te vergroten voor de uitdagingen van je kind.
Naast het beleven zal er tijdens deze avond ruimte zijn om andere ouders van kinderen met autisme te ontmoeten en zal er uitleg worden gegeven over autisme in het brein.
